![]() |
Canon CN-E 14mm T3.1 L F Cinema Prime |
Heti ensi alkuun kiitos JAS Tekniikalle ja Jari Grönroosille, joka luotti suunnitelmaamme ja tarjosi mahdollisuuden tehdä kuvia tuolla cinema-sarjan laajimmalla lasilla.
En erittele tässä jutussa CN-E 14mm T3.1 teknisiä ominaisuuksia sen tarkemmin. Canonin Professional Network -sivuilla tuo sama tieto on paljon kauniimmin ja asiantuntevammin esillä.
Kalustossamme oli valmiiksi oma Canonin 16-35 F2.8 laajakulma-zoom, mutta joskus pari milliä lisää tuo kuviin metrikaupalla tilaa. Lisäksi laajakulma-zoom vääristää panoroidessa ainakin 5Dmk2:n nokalla rumasti ja reunatkin tuppaavat vinjetoimaan. Työhevosena meillä toimi Turussa Super 35 -kennoinen Canonin C300, joten vääristymät eivät olisi ehkä olleet 16 millisellä niin pahat. Kuvauskohteiden ahtauden vuoksi halusimme venyttää milleistä kaiken irti.
Mikä 14 millisestä sitten tekee niin erinomaisen? Olen toimittaja, en kuvaaja, enkä etenkään optiikan asiantuntija, mutta kyllä 14 millinen kauniisti piirtää. Erityisesti vaikeissa valo-olosuhteissa. Käytimme lasia mm. eristyssellissä, johon sattui paistamaan aurinko suoraan sisään. Otimme neljätoistamillisen avuksi ja teimme stand-upin käsivaralla. Flaret olivat mielestämme niin hienot, ettemme testanneet kuvaa enää toisella optiikalla.
Vääristymät
Rakastan elokuvamaisia laajoja kuvia. Erityisesti tykkään laajoista panoroinneista. Jutun lopussa on äkkiä leikkaamani testiklippi, jossa ensimmäisenä on testikuva portaikosta. Kävelin portaikkoa ylös kameran ohi niin, että minun ja kameran väliin jäi korkeintaan metri tilaa. Kuva tilttaa ylös kävelyni aikana. Olen todella vaikuttunut, miten vähän 14mm vääristää vaikka kohde käy niin lähellä lasia. Juuri tällaisissa ahtaissa tiloissa leffalaajis on lyömätön. Kuvan ylälaidassa on minun ollessa lähimpänä kameraa vähän vääristymää, mutta siinäkin jälki on mielestäni siedettävää.Vastavalo
Cinema-lasit ovat optisesti parasta laatua. Teimme stand-upin, missä höpisen vanhassa eristyssellissä kameralle ja aurinko paistaa suoraa selkäni takaa kohti kameraa. Flareista voi laskea, montako elementtiä 14 millin lasissa on. En tähän hätään löydä tätä teknistä tietoa mistään, joten joudutte laskemaan kuvasta.Linssissä on 11-lamellinen himmennin, jota voi säätää suoraan lasista – kuin vanhoissa Nikonin manuaalilaseissa. C300:n nokalla tämän lasin kanssa vastavalossakin kasvoissa sävyt säilyivät hienosti ja ääriviivat piirtyivät tarkasti. Olisi ollut hienoa testata samaa kuvaa pienikennoisella ENG-kameralla..
Laajakulma
Esimerkkivideossa on pari klippiä linssin kuva-alan laajuudesta. Halusimme vanhasta sellistä kuvan, missä näkyisi sellin vankien molemmille seinille maalaamat taidejäljennökset. Kuva onnistui kun kuvaaja Petri Siikanen oli litistyneenä sellin takaseinässä kiinni. Sellin leveys oli noin puolitoista metriä. Super 35mm kennolla kuva-ala on 83 astetta. Canon 5Dmk2:n täydellä kennolla päästään jo yli sadan asteen. Harmi etten tullut koittaneeksi, vääristääkö 14 milliä 5D:llä.Skarppaus
Canon CN-E 14mm tarkennuskehä on 300 astetta. Linssissä on valmis hammastus follow focukselle, mutta emme halunneet rigata kameraan putkia alle. Käsipelillä mentiin ja kuvaajan mukaan tarkennus oli helppoa. Linssin kyljessä oleva selkeä asteikko helpottaa etäisyyden arviointia kuvatessa. Nopeita ja pitkiä skarppauksia voisi olla vaikea hoitaa sormipelillä ilman erillistä focusta.Pidän cinema-lasien skarppauskoneistosta erityisesti siksi, että linssi ei "hengitä" skarpatessa. EF-sarjan järkkärilaseilla skarpatessa tuntuu kuin kuvan kompositio eläisi koko ajan. Tämän huomaa erityisesti makrokuvissa. Tämän liikkeen eliminointi on Canonin edustajan mukaan yksi syy, miksi cinema-lasit ovat kalliita valmistaa.
Arvio
Canon CN-E 14mm linssillä saa leffamaisia laajoja vääristymättömiä kuvia. Mielestäni 14 millinen on Canonin cinema-sarjan mielenkiintoisin lasi. Vaikka kyse on primeista, en ainakaan toimittajan näkökulmasta keksi mitään syytä, miksei niitä voisi käyttää tehokkaasti myös tv-inserttityössä. Toki kuvatessa täytyy olla kuvakoot etukäteen mietittynä ja sopiva linssi löydyttävä kuhunkin käyttötarkoitukseen nopeasti. Primeilla ei zoomata, joten täytyy tuntea eri linssien ulottuvuudet ja rajat. Ei kukaan varmaankaan halua vaihdella linssejä huvikseen edes takaisin niin, että samasta aiheesta otetaan yksi kuva 50 millisellä, yksi 135:lla ja vielä 24 millisellä varmuuden vuoksi. Sinänsä EF-lasien vaihtaminen käy näppärästi etenkin kun ei ole follow-focusta tiellä sotkemassa.Mitä Primejen käyttöön kenttäolosuhteissa tulee, minulla on aikaisempaa kokemusta erään tuulastusreissun kuvauksista, missä meillä oli Canon C300:n kaverina viiden setti Zeissin Compact Prime kakkosia. Kyllä ne sopivat linssit löytyivät säkkipimeässä yössä veneen pohjaltakin kun kuvaaja tietää, millä linsseillä haluaa pelata. Yöllä nämä lasit pääsevät oikeuksiinsa kun on pakko kuvata täydellä aukolla, jotta vähäinen valo saadaan tarttumaan kameran herkälle kennolle. Pakko brassailla yhä tällä tuulastuskeikalla, koska se oli ensirakastumiseni Canonin C300:een.
Aivan ilmaisiahan nämä lasit eivät ole. Verollinen lähtöhinta on noin 4800 euroa kun Samyangin neljätoistamillisen "leffalasin" saa kymmenesosahinnalla. Ehkä laadussa on kuitenkin jotain eroa. JAS Tekniikka kyllä vihjasi, että jos ostaa koko kuuden kakkulan salkun cinema laseja (14,24,35,50,85,135mm) niin hinnassa tullaan varmasti jonkin verran vastaan.
Lopuksi mainitsemani testipätkä. Kuvat ovat täysin raakoja. Gammana meillä oli 'wide dr gamma', joten kuvissa on hieman epätavallista loivuutta.
Hard Rock Casino Hotel - MapyRO
VastaaPoistaFind your way around the casino, find where everything 정읍 출장샵 is located with these helpful amenities 논산 출장샵 and suggestions. 계룡 출장안마 Rating: 2.1 · 1,994 reviews · 구리 출장샵 Price range: $31 to 광명 출장마사지 $50