Testattiin töissä Sony NEX-FS700 kameraa, jolla on mahdollista kuvata
jopa 800 kuvaa sekunnissa perinteisen 25fps sijasta. Lupasin kirjoittaa kameran
käyttökokemuksista raportin kokeilujakson päätyttyä.
1 Tausta
Useissa Yleisradion viikottaisohjelmissa (Puoli seitsemän, Prisma studio, Kuningaskuluttaja, Strada ym.) on ollut toistuva tarve kameralle, jolla on mahdollista kuvata suuremmalla kuvanopeudella kuin 25 kuvaa sekunnissa. Paitsi dramaattisia hidastuksia, suuremmalla kuvanopeudella on haluttu erityisesti tallentaa liikettä, joka on on ihmissilmän havaittavaksi liian nopeaa. Tällaisia ovat vaikkapa erilaiset räjähdykset ja esineiden hajoamiset.
Suurnopeus- eli
hi-speed-kamerat ovat olleet aikaisemmin niin arvokkaita, että Yleisradio on
päätynyt käyttämään vuokrakalustoa satunnaisissa tarpeissaan. Kalliimpaan vuokrakalustoon
(esim. Phantom Flex) yksittäisillä viikottaisohjelmilla ei ole ollut varaa. Sony
toi alkuvuodesta 2012 markkinoille ensimmäisen alle 10 000 euroa
kustantavan ammattilaiskameran, jonka kuvanopeus on satoja kuvia sekunnissa.
Sony Finlandin Jouni Niiniahon ja Suomilammi Oy:n Arto Suomilammin avulla
YLE:lle saatiin Sony NEX-FS700 testiin ja kameraa pääsivät käyttämään useat
Yleisradion kuvaajat.
2 Ominaisuudet
Sony FS700 on 4K Exmor Super
35mm kennolla varustettu kamera, jolla on mahdollista kuvata enimmillään 800
kuvaa sekunnissa. Tällä hetkellä 4K ominaisuus vaatii ohjelmistopäivityksen ja
ulkoisen tallennuslaitteen. Ilman päivitystä kamera tallentaa 1080p. Mikäli
kuvanopeutta kasvatetaan yli 200 kuvaa sekunnissa on tingittävä resoluutiosta.
Kamerassa on vakiona Sonyn E-mount,
joten käytettäessä esimerkiksi Canonin EF-optiikkaa on linssin ja rungon väliin
asennettava adapteri. Myös Sonyn A-mountin linssit tarvitsevat adapterin. On
huomioitava, että adapteri toimii extenderin lailla ”suurentaen polttovälin”
1,5 kertaiseksi.
Kamera tallentaa
avchd-koodekilla parhaimmillaan 28 Mbps. Tallennusmediana toimivat SD-kortti,
Sonyn memory stick ja Sonyn kameraan kiinnitettävä ulkoinen flash-muistiyksikkö.
Kamerassa on hdmi ja 3G hd-sdi
–ulostulot ja kaksi xlr-sisääntuloa äänelle. Sisäänrakennettuja nd-filttereitä
on kolme: ¼, 1/16, 1/64. Kameran vähimmäisvalontarve on 0.28 luxia.
Kamera käyttää
info-litium-akkuja, joita on YLE:ssa yleisesti käytössä.
3 Workflow
Johtuen koodekista, kameran tuottamaa materiaalia ei voi suoraan logata Yleisradiossa toimittajien käytössä olevaan Avid Media Composer 3.5 leikkausohjelmaan. Testijakson aikana materiaali toimitettiin Mediasatamaan, missä materiaalin syöttö iPlay-järjestelmään vaati kaksinkertaisen muunnoksen.
Itse tein muunnoksen omalla
MacBook-läppärilläni seuraavalla työnkululla ilman, että hankin ainuttakaan
maksullista ohjelmaa. Ensin latasin Panasonicilta AVCCAM-plugin Quicktime-playeriin.
Sen jälkeen asensin Mpeg Streamclip –konvertointiohjelman. Tällä ohjelmalla
virheilmoituksesta huolimatta materiaali käänytyy DV25-laaduksi, jonka voi
importata suoraan Avidiin.
Työnkulku on mutkikkaampi kuin
logatessa P2-kortilta materiaalia, mutta teknisyydeltään samaa vaativuusluokkaa
kuin Canonin järjestelmäkamereoiden tuottaman videomateriaalin importointi.
3 Kenttäkelpoisuus
Sinällään FS700 ei ole ylinopeuskuvaamiseen yksistään vihitty laite (vrt. Vision Researchin Phantom-mallisto) vaan kameralla voi työskennellä normaalinopeudella kuin millä tahansa pienemmällä ammattilaiskameralla. Zebrat, peakingit, focus-assistit, irikset, white-balancet, äänisäädöt löytyvät helposti nappien takaa.
Zoomaus ja skarppaus on
hoidettava manuaalisesti, mutta hallituissa hi-speed-kuvissa operointi ei ole
ongelmallista. Palaan kalustoehdotuksessa lisävälineisiin tarkemmin.
3.1 Hi-speed-kuvaus
Hi-speed-kuvauksessa on
valittavissa kaksi kuvaustapaa, start trigger ja end trigger (vrt. pre-rec).
Hi-speed kuvia ei voi tehdä jatkuvalla tallennuksella vaan klippien pituus
realiajassa (25fps) on kymmenen sekunnin luokkaa. Tällöin klipin realipituus
hidastetulla nopeudella (400fps) on noin 2:20. Kymmenen sekunnin tallennusaika
voi tuntua lyhyeltä, mutta käytännössä hi-speed-kuvattava tapahtuma kestää
harvoin yli kymmenen sekuntia.
Hi-speed-klippi tallentuu ensin
kameran omaan puskurimuistiin, minkä jälkeen kamera alkaa tallentaa valmista
klippiä kortille. Tämä siirtoaika vaihtelee kortin ja kuvanopeuden mukaan,
mutta käytännössä voi varautua kymmenien sekuntien odotteluun, jolloin kameraa
ei voi käyttää kuvaamiseen. Hyvä puoli on siirron aikana näytössä vilistävä
esikatselukuva, josta voi tarkastaa siirron valmistumista. Kun haluttu toiminta
on siirtynyt kortille voi painaa Cancel ja säästää aikaa kun lopun häntiä ei
tarvitse turhaan kortille siirtää. Klipeistä ei tarvitse tehdä täysmittaisia
vaan siirron voi katkaista kesken.
Hi-speed kuvauksessa on otettava
huomioon tavallista nopeampien suljinaikojen vaikutus tarvittavan valon määrään.
Sisätiloissa tarvitaan väistämättä lisävalaistusta kuvattaessa yli 200fps. Tavalliset
loisteputket ovat kameroille ”liian hitaita”, mikä esiintyy kuvassa
flikkeröintinä. Tarvitaan erikoisvaloja.
Tässä yksi klippi Teneriffalta, 200fps muistaakseni.
Tässä yksi klippi Teneriffalta, 200fps muistaakseni.
3.2 Ergonomia, etsin, hallinta
FS700 on samaa kokoluokkaa kuin
Panasonic HPX250 eli ammattilaisluokassa pieni kamera. Kamera on
yleistuntumaltaan muovisen oloinen esimerkiksi isompiin Panasonicin
tuotantokameroihin verrattuna. Kantokahvan lisäksi käytettävyyttä helpottaa
kameran kylkeen sijoitettava käsikahva, jonka voi kääntää haluttuun kulmaan.
Kameraa ei testattu olkavarakuvauksessa, missä olisi tarvittu vähintäänkin
erillinen olkarigi ja erillinen etsin. Ergonomisesti kamera on tarkoitettu
pääasiassa jalustalle sijoitettavaksi.
Ainoana kiinteänä etsimenä toimii
kameran päälle sijoitettu lcd-näyttö, johon kiinnitetään ontto etsinputki.
Putken ansiosta skarppaaminen helpottuu esimerkiksi auringonpaisteessa, mutta
näytön kiinnikkeet joutuvat tällöin koville. Lcd-näytön viereen onkin
rakennettu kiristysruuvi, jolla voi varmistaa, ettei söökkari valahda kuvatessa
alas. Joka tapauksessa etsinratkaisu tuntuu kompromissien summalta.
Päälle sijoitettu lcd-näyttö
etsinputkella varustettuna on ongelmallinen kuvattaessa maan tasalta ja silmänkorkeuden
yläpuolelta.
Pienessä kamerassa myös
hallintanapit ovat pieniä. Valikot ja oleellisimmat kontrollit löytyvät
kuitenkin pienisormiselle helposti. Kameran pohjassa ja kantokahvassa on
reilusti ruuvinreikiä, mikä helpottaa rigien kiinnittämistä.
3.3 Kuvanlaatu
Super 35mm -sensorilla
varustetulla kameralla on mahdollista tehdä esteettisiä ”leffatyylisiä” kapean
syväterävyysalueen kuvia. Suosittuihin Canonin EOS-kameroihin verrattuna FS700
on kuitenkin täysiverinen videokamera siinä missä still-kameroiden ergonomia ja
toiminnallisuudet on suunniteltu ensisijaisesti valokuvien ottamiseen.
Kuvanlaadussa ei havaittu 25fps
käytössä heikkouksia, joskin testeissä kameraa on haukuttu softimmaksi, mitä 4K
erotteluun pystyvän kameran uskoisi olevan.
Hi-speed-kuvauksessa kuvanlaatu
muuttuu 800fps nopeuteen mentäessä kelvottomaksi. Kameran tehot eivät riitä yli
200fps nopeudella 1080p resoluutioon, joten pystyjuovia on vähennetty. Kameran
käytännön maksiminopeus on korkeintaan 400fps, mielellään 200fps.
4 Esimerkkisetti
Varusteluetteloa kootessa on
otettu huomioon kameran toiminnalliset puutteet ja toisaalta Yleisradiossa jo
käytössä olevat varusteet.
4.1 Metabones EF-adapteri
Adapterilla kameraan voi
kiinnittää Canonin EF ka EF-S-sarjan linssit. Adapteri toimii extenderin
lailla, joten esimerkiksi 24mm laajakulmalasilla saadaan 35mm vastaava kuva.
Adapteri on elektroninen, joten kameralla on mahdollista kontrolloida aukkoa
ilman lisävälineitä.
Päivitys (4.2.2014): Metabonesin Speedboosterilla croppauksesta pääsee käsittääkseni eroon. Ks. tuote Suomilammin storessa.
Päivitys (4.2.2014): Metabonesin Speedboosterilla croppauksesta pääsee käsittääkseni eroon. Ks. tuote Suomilammin storessa.
4.2 Rigi
Itse käytin kamerassa Manfrotton
uutta Sympla 3-akselista pohjaplatea, johon saa rigiputket kiinni. Käytin 30mm
putkia, jotka ovat juuri ja juuri riittävät follow-focuksen ja matteboksin
kiinnittämiseen. Platessa on sivu-, pysty- ja pituussuunnan säätö, mikä on
erinomainen apu rigin hienosäädössä.
Rigiin olisi syytä lisätä vielä
olkakuvaustuki ja ja varsi ulkoiselle näytölle, mikä mahdollistaisi sen, että
kameraa voisi käyttää hi-speed-kuvauksen lisäksi kuvauskeikan pääkamerana.
4.3 Follow-focus
EF-objektiiveilla kuvatessa
skarppaus tapahtuu manuaalisesti. Follow-focus on ergonomian vuoksi käytännössä
pakollinen lisävaruste.
4.4 EVF
Kameran kömpelön lcd:n ja liian
pitkän etsinputken vuoksi irrallinen evf helpottaisi kuvausta. Itse käytin
Zacuton EVF Pro etsintä.
5 Arvio
5.1 Miinukset
Innolla odotettu FS700 oli
hi-speed-mielessä pettymys. Korkealaatuista ylinopeuskuvaa kameralla tuntui
saavan vain nopeudella 200fps.
– Kamerassa ei ole riittävästi
potkua. YLE etsii hi-speed-kameraa, mutta FS700:n tuottama tyydyttävälaatuinen
400fps on korkeintaan ”medium-speed”.
– E-mount rajoittaa optiikan
tehokasta käyttöä. Adapterilla toki saa EF ja PL-lasit kiinnitettyä, mutta
esimerkiksi 24mm prime-linssin kuva ei ole niin laaja kuin sen toivoisi 35mm
kennolla olevan. Adapteri toimii extenderin lailla ja kaventaa kuva-alaa. Ongelma
ratkeaisi hankkimalla kameraan varta vasten setti Sonyn E-sarjan linssejä.
Laajan kuvan saa käyttämällä kroppikennoille suunniteltuja laajakulmalaseja,
mutta niissä on heikko valovoima, vääristymiä ja vinjetointia.
– Kameran etsin ja siihen
kiinnitettävä putki osoittautuivat käytössä hankaliksi.
– AVCHD-koodekki sopii huonosti
yhteen YLE:n tämänhetkiseen järjestelmään.
5.2 Plussat
– FS700 on monipuolinen ja
esteettisesti korkealaatuista kuvaa tuottava kamera. Laadukkaan 35mm kennon
kuva nopeiden linssien kanssa tuottaa viikottaistuotannoissa silmiinpistävän
nättiä jälkeä.
– Kamera on monipuolinen ja 35mm
EOS-kameroihin verrattuna täysverinen videokamera. FS700:lla voisi hyvinkin
kuvata kokonaisia inserttejä sen sijaan, että se olisi vain lisäväline, kuten
GoPro ja EOS-järkkärit. Ennen kaikkea kameralla voi äänittää laadukkaasti kahden
xlr-sisääntulon, äänisäätöjen ja kuulokeliitännän ansiosta.
– Hinta 6450e (alv 0%)
- Kameraa saa tällä hetkellä vuokrattua Kinosfilmiltä hintaan 210 e päivä (alv 0%)
- Kameraa saa tällä hetkellä vuokrattua Kinosfilmiltä hintaan 210 e päivä (alv 0%)
LISÄTIETOJA:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti